Directie: Het hoogste bestuurslichaam van een organisatie

De directie is het hoogste bestuurslichaam binnen een organisatie. Het is verantwoordelijk voor het beheer, bestuur en toezicht op de dagelijkse gang van zaken. De directie neemt beslissingen en bepaalt de koers en richting van de organisatie.

Leiding en management

De directie geeft leiding aan de organisatie en zorgt ervoor dat de doelstellingen worden behaald. Het is verantwoordelijk voor het formuleren van het beleid en het nemen van strategische beslissingen. Daarnaast zorgt de directie voor de coƶrdinatie en samenwerking tussen verschillende afdelingen en medewerkers.

Toezicht en bewind

Naast het beheer en bestuur heeft de directie ook een toezichthoudende rol. Het bewaakt de financiƫle gezondheid van de organisatie en ziet toe op de naleving van wet- en regelgeving. De directie is verantwoordelijk voor het afleggen van verantwoording aan de stakeholders, zoals aandeelhouders, raad van commissarissen en andere belanghebbenden.

Richting en staf

De directie bepaalt de richting waarin de organisatie zich ontwikkelt. Het stelt de strategie en doelstellingen vast en zorgt ervoor dat deze worden gerealiseerd. Daarnaast heeft de directie een staf ter ondersteuning, zoals een managementteam of een secretariaat, die helpt bij het uitvoeren van de taken en het nemen van beslissingen.

Samenvattend

De directie is het hoogste bestuurslichaam van een organisatie en heeft de leiding, het management, het toezicht en de bewindvoering in handen. Het bepaalt de koers en richting van de organisatie en zorgt ervoor dat de doelstellingen worden behaald. De directie is verantwoordelijk voor het beheer, bestuur en toezicht op de dagelijkse gang van zaken.

11 woorden gevonden
4
letters
6
letters
7
letters
8
10
letters
12
letters
Andere omschrijving voor "directie"
Leer meer over SynoniemenWoordenboek.nl,
inclusief belangrijke disclaimers.