Wat is het verzenden van een rappelbrief?
De definitie van een rappelbrief verzenden
Het verzenden van een rappelbrief is een zakelijke handeling waarbij een schuldeiser een herinneringsbrief stuurt naar een debiteur om deze te wijzen op een openstaande betaling. Een rappelbrief wordt vaak verstuurd wanneer de betalingstermijn van een factuur is verstreken en de debiteur nog niet heeft betaald.
Doel van een rappelbrief
Het doel van het verzenden van een rappelbrief is om de debiteur te herinneren aan de openstaande betaling en hem aan te sporen tot actie. Door middel van een rappelbrief wordt de debiteur op de hoogte gesteld van de betalingsachterstand en wordt hij verzocht om alsnog binnen een bepaalde termijn te betalen. Hiermee hoopt de schuldeiser de betaling alsnog te ontvangen zonder verdere juridische stappen te hoeven ondernemen.
Inhoud van een rappelbrief
Een rappelbrief bevat vaak de volgende informatie:
- De naam en contactgegevens van de schuldeiser
- De naam en contactgegevens van de debiteur
- De factuurgegevens, zoals het factuurnummer en de factuurdatum
- De openstaande betaling en het bedrag dat nog betaald moet worden
- De vervaldatum van de betalingstermijn
- Een vriendelijk verzoek om de betaling alsnog binnen een bepaalde termijn te voldoen
Het is belangrijk dat een rappelbrief duidelijk en professioneel is opgesteld. Door een beleefde en zakelijke toon te hanteren, wordt de relatie tussen de schuldeiser en debiteur niet onnodig geschaad.